Att höra vad någon säger och lyssna på vad någon säger - Är det samma sak?
Lyssnar vi, mottagaren,på det vi vill höra eller på det som personen, sändaren, vill säga?
Är det nyfikenheten som styr oss i vårt lyssnade - att verkligen försöka förstå vad den andre vill säga, beskriva, förklara - eller vill vi egentligen att den andre ska tycka precis det vi tycker?
Läser om maktspel och konflikter på arbetsplatser. Mycket intressant. Tredje gången jag läser denna bok.
Det är en sådan där bok man läser och sedan återvänder till. Har funderat på varför jag tycker att det är så himla intressant detta med hur personalgrupper utvecklas och fungerar. Strukturer på arbetsplatser dvs själva organisationen. Det jag kommit fram till är att: Det handlar om människor!
En organisation består av människor. Det innebär att våra beteenden, förhållningssätt, ålder, genus, uppväxt, moral och etik är det som ligger till grund för hur vi löser eller inte löser konflikter och dilemman. Eller...
Pedagogisk Kollegial handledning kan ses som ett lärande samtal där alla kommer till tals.
Syftet med handledningen är att tillsammans med kollegor reflektera över sitt arbete samt fördjupa erfarenheter och kunskaper. Handledningen är en "frizon" för reflektion och diskussion kring konkreta praktiska situationer.
Hur tänker man och hur gör man i sin pedagogiska vardag? Handledningen utgår från att människors värderingar, teorier och erfarenheter i hög utsträckning styr handlandet.
Handledarrollen.
Handledaren fördelar "prattiden" och ser till att tankerespekten efterlevs. Det vill säga att - Alla ska känna att deras tankar duger. Ett av de främsta redskapen som handledaren använder är frågandet och lyssnadet.
Det är viktigt att frågandet kommer ur en ärlig nyfikenhet. Handledarens uppgift är även att utmana deltagarnas tankar och åsikter. Att vara lite "jobbig" helt enkelt. Frågorna som är processinriktade innehåller och utgår från: Värderingar, Erfarenhet och Praktik.
Min övertygelse är att:
Genom reflektion och praktiskt arbete, där man tillsammans i sitt arbetslag får möjlighet att synliggöra sina tankar och erfarenheter, tid att reflektera tillsammans för att bättre förstå varandras olika utgångspunkter, leder till att man lättare kan omvärdera sina föreställningar och tillsammans skapa nya förutsättningar för arbetet. Under handledningsträffarna "tränar" vi oss även i att sätta ord på vårt görande, det vill säga vårt yrkesspråk. Tillsammans synligör, lyfter och delger vi varandra våra praktiska erfarenheter samt kopplar teori till praktik eller tanke till handling. Detta gör att vi tillsammans utvecklar verksamheten och på så sätt får vi en kvalitetssäkring.
Fungerar det på en icke pedagogisk verksamhet?
Självklart! Handledningen syftar till att stödja arbetslagstanken och är ett effektfullt verktyg när det gäller utveckling och förändringsarbete.
Idag har vi Lussecafe på arbetet, vilket innebär att alla teatergrupper som går här spelar upp korta små föreställningar på löpande band. Utanför faller perfekta snöflingor som lägger sig likt ett mjukt täcke över asfalten.